lördag 5 februari 2011

Vinteragility

Ridhus och inomhuslokaler är för (friska) snobbar!
Mikko o jag som fortfarande har karens o måste träna heeelt ensamma, åkte ut till klubben idag!
Blev glatt överraskad när det var rejält plogat över hela parkeringen, och även ända bort till agilityhindren! Då gillade jag min brukshundklubb! :D
Var annars rädd att jag skulle behöva plumsa i ut i massor av snö för att kunna gräva fram några hinder...
Men det är lite tråkigt att träna själv, eller iallafall att släpa fram alla hinder själv thihi, och att ensam värma upp osv. Var på klubben 1 ½ timme, tror effektiv agilityträning var bara en halvtimme.
Men det är ganska skönt att vara själv också. Man är effektiv och kan repetera hur mycket man vill och kan träna exakt det man vill. Dessutom har man en hund med fokus, och inte en hund som man måste vifta med båda armarna och ropa "haaaallåååååååå" för att få uppmärksamhet.
Mikko har knappt skällt idag, har inte ens antydan till huvudvärk ;)

Träningen idag bestod huvudsakligen av att jag skulle träna handling. Sedan blev det lite tragglande av slalom som Mikko tydligen inte alls kunde idag (trots att det bara var ett 6-pinnars) och lite start-träning också.
Jag byggde upp en bana som en 8, tror inte det riktigt syns på bilden (orkade inte ta fram det sista hindret dessutom :P).
Det var en jättebra kombination! Lätt när man är ensam och inte orkar bära fram en hel bana, eller när man som nu på vintern har dåligt med plats och hinder.
Finessen är att man i den där 8an kan variera sig i det oändliga, byta vägar, byta ordningen, ta hindren från alla möjliga olika håll osv! Det blev nytt för Mikko varje gång och han var tvungen att verkligen lyssna på mig och jag måste handla ordentligt, utan att behöva flytta ett enda hinder en enda gång :)
Var jättekul och Mikko och jag tränade på flera olika knepiga vägar, och lyckades för det mesta :)

Hade varit kul med någon som kan påpeka mina fel, men är nog också bra att vara själv ibland o få tänka efter själv vad man kan göra bättre när Mikko inte förstod.
Kallt var det ine heller, trots åtta minusgrader... Hade visserligen supervarma långkalsonger och undertröja, + linne och exra varm tröja, så jacka behövdes inte :P
Det här är dagens kombination och våra favortiövningar idag, om någon skulle orka sitta o försöka tyda de olika pilarna :)

1 kommentar:

  1. Klaga inte, du har iaf en hund att träna agility med, om än ensam. Tänk på oss stackare som har vår hund många många mil ifrån oss och inte en agilitybana så långt cykeln når! :P

    SvaraRadera