torsdag 7 april 2011

Torsdagsträning

Ridlektionen igår var jätteintressant! Eller det va ju inte direkt en ridlektion, vi jobbade bara från marken. Började med att gå igenom hur en repgrimma fungerar, fick prova på att själva lägga den runt nacken o känna hur det kändes, och sedan lära oss leda hästarna ordentligt (annorlunda än på vanliga ridskolor) och få hästarna att stanna och backa, och även backa om vi stod med ryggen mot dom. Precis sådant jag vill lära mig :D
Nästa gång skulle vi visst repetera och sedan få hoppa upp o göra samma sak från ryggen, och gången efter det skulle hon bara fokusera på oss och vår sits på hästryggen, det ser jag fram emot!
Det enda jag kunde önska var kanske att hon kunde tryckt in lite mer på en lektion, vi hade ju ändå 1 ½ timme på oss. Och jag vill ju lära mig så mycket! Men det är ju alltid en del att gå igenom första gången, och antagligen bättre att lära sig saker o ting ordentligt än att hetsa igenom det. Vi höll ändå på en kvart över tiden :P

Idag har Mikko o jag tränat lite "lydnad" med det här gänget.
Mikko var superduktig idag! Vi har börjat träna in "snurra" och det verkar ha klickat till lite i huvudet på honom, jag behövde inte ge lika tydlig hjälp med handen idag.
Vi har ju också tränat "ut" dvs att han ska springa runt en stolpe (ska användas i agilityn när han ska ta ett hinder från "utsidan"). Det kunde han också bra ikväll! Jag fick börja med att stå nära stolpen och guida mycket med benet. Jag fick också fånga upp honom tidigt, för han ville gärna göra en stoooor cirkel runt stolpen. Troiligtvis för att han bara springer tills jag berömmer, och då vänder i en stor lov :P Och stora svängar vill vi ju inte ha i agilityn!
På slutet gjorde han fina täta svängar runt stolpen, och jag kunde stå åtminstone en meter ifrån stolpen :) Min duktiga lilla hund!
Nu har vi provat på tre olika sorters stolpar, och från både vänster o höger såklart. Steget känns dock ganska långt till att han ska koppla ihop det med ett agilityhinder... Får väl träna det runt ett hinderstöd nästa gång vi ska träna agility :)

Vi tränade också några rallylydnadsmoment och det gick också fint. Men om det i vintras var för kallt för lydnad, är det nog nu lite för lerigt...
En hundägares ständiga plåga - gruset.
Någon mer än jag som minns att min hund brukade ha fyra vita tassar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar