fredag 1 april 2011

Diverse


  • Igår försökte jag lägga ett spår åt Mikko. Vi har inte gått på typ 1 ½ år, så jag la ett godisspår, och det fick ju bli på asfalt såklart eftersom det är djup snö överallt annars. Mikko stod bara dock o glodde. Höll på att bli tokig! Jag försökte vänta ut honom länge och försökte visa honom rätt, men ingenting hjälpte. Han hittade en godis, tog den, och stod o glodde. Åh vad jag önskade mig en hund med mer motor just då... Men vi har ju faktiskt aldrig gått spår på asfalt förut och det var hundar runtomkring, så han var nog lite förvirrad över vad vi höll på med, så jag bestämde mig för att ge honom en ärliga chans när vi kom hem. Så jag la ett pyttelitet spår (2 m) och jättetätt mellan godisarna, och nu lyckades han faktiskt följa spåret och hitta bollen som låg i slutet! Kändes skönt att både han o jag fick lyckas innan vi gick in. Jag bestämde mig att prova igen idag på lunchen och nu tyckte jag nästan att de verkade klicka vad vi skulle göra så fort jag tog på spårselen... Han satte nosen i backen (fast det var nog mer en lycklig slump?) men jag fick guida rätt lite till spårbörjan. Han följde de 3 metrarna med godisarna och hittade bollen :) Kändes faktiskt som att det klickat lite i hans lilla huvud, ska lägga lite längre nästa gång!



  • Föreläsningen i onsdags handlade mycket om ledarskap, men det var intressant och alltid nyttigt att bli påmind om hur konsekvent man måste vara! Även om denna killen var väldigt petig, typ hunden får inte flytta sig en millimeter om man har sagt "ligg"... Jag tror inte direkt Mikko kommer ifrågasätta min auktoritet bara för att han får gå först ut genom dörren :P Fast det är ju skillnad på jakthundar också, Mikko kommer inte heller springa runt bland folk med vapen o kulor som viner åt alla håll... Intressant att höra lite mer om injagning också!



  • Varför blir Mikkos tänder gulare och gulare för varje gång jag borstar dom? Jag borstar dom hyfsat noga, andvänder tandkräm och ser till att varje tand får något litet borst både på insidan och utsidan. Och han är duktig på att tugga ben. Det är inte så farligt än, nu ser de nog ut som en vanlig hunds tänder men det är väl bara typ 3 månader sedan de skrapades hos veterinären? Då är de ju snart lika fula som innan...



  • Jag tror Mikko är på gång att börja fälla vinterpälsen... Varje gång man borstar får man lite mer i borsten... Usch ser inte fram emot det :P



  • Ikväll kommer min syster för att stanna i helgen! Men först ska Mikko o jag träna agility!



  • Jag längtar så otroligt mycket efter sommaren, att kunna ligga i det svala gräset och lapa sol med en lurvig Mikko intill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar