fredag 13 maj 2011

De två senaste träningarna

Minns knappt en hur det gick igår, var väl de vanligen misstagen... Svårt med slalom minns jag. Idag gick slalom bättre...

Slalom: Jag måste visa ingången väldigt tydligt. Han kan ta rätt sida och rätt port hyfsat självständigt, men jag måste gå rakt mot den rätta porten. Sedan får jag inte vika av utan måste gå bredvid honom i slalomet hela tiden! Dock vill han alltid smita ur slalomet en-två portar för tidigt, är väl ett minus med att belöna med godis från handen, han vänder sig mot mig o väntar på sin belöning innan han är färdig.

Bakombyte: Idag funkade inte bakombyte alls vid bommen... Eventuellt blev jag för stillastående... Jag undrar om också om han blandade ihop bommen med gungan? Han tyckte inte alls om gungan idag så han behövde bara gå över den en gång (annars brukar gungbrädan funka ganska bra första gången...) och efter det var han inte så sugen på bommen heller...

Vägran: Idag vägrade han flera gånger. Förstår faktiskt inte varifrån det kom. Eller jo, han blir osäker när jag vänder helt tvärt och springer åt ett annat håll. Men jag tycker ju att han "låser" på hindret och har sug mot det. Och det är inte heller så att han liksom "smiter" förbi hindret heller, utan han tvärstannar verkligen precis framför det och springer runt. Sådär har han ju inte alls gjort när vi tränat själva. Och när jag sedan bara gick vid hindret och skickade fram han på ett annat (gående) så gick det jättebra vilket känns konstigt, då borde han rimligtvis kunna ta de andra hindren också? Detta felet gjorde vi om och om igen idag, jag kunde helt enkelt inte begripa att han ville ha med mig ändå fram...

Han klarar störningen mycket bättre nu efter träningar ihop med andra hundar :) Var visserligen inte lika mycket hundar idag som i helgen. Man kan också ställa sig frågan hur mycket Mikko vant sig störningen, eller hur mycket matte vant sig vid att Mikko blir störd? :)
Ska bli kul att se vad vi lär oss på kursen i helgen :)
Sedan får vi se om vi tar en tur till agilitplanen i Östersund, och tränar lite slalom och tydligen hindersäkerhet... Annars får det bli vila inför tävlingen nästa helg... Iiiiih...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar