torsdag 24 november 2011

Träningen just nu

Idag tog Mikko o jag oss ut för lite slalomträning igen. Har inte blivit av tidigare, har haft ganska mycket med exjobbet och skogshistoriakursen + lite annat så jag har nästan glömt bort slalomträningen :P

Men idag åkte vi ut som sagt, och det gick jättebra! Det blev 6-pinnars slalom idag eftersom det var det som stod framme :P Han tog ingångarna alla gånger utom en. Jag märker att man nu kan öka svårighetsgraden steg för steg, ju mer säkerheten ökar. Tidigare har jag nog gått alldeles för fort fram. Jag kunde också springa före honom litegrann i slalomet utan att han gick ur, härligt :)
Det känns bra inför nästa kurstillfälle på lördag :)
Han fick också gå över gungbrädan som finns där, den till skydds/sökhundarna, som är lägre och vippar över saktare än agilitygungbrädan. Sist var han lite tveksam mot den och jag fick locka lite, men idag gick han glatt över med höjd svans :D Underbart. Han går ju fortfarande över och det är inte direkt med driv, men det enda jag begär är att han tar sig över (utan att vara rädd)!
Och så tränade vi lite push&pull idag också. Det går också fint. Vi har nog inte de snävaste svängarna än och det är ju en heeelt anna grej att göra det på bana/tävling, men han har fattat grejen iallafall och vägrar inte :) Jag tror det är min "ut"-träning runt träd osv som gjort det :) Det var förra vinterns träning (sedan glömdes det bort), får fortsätta med det i vinter :)

Annars består promenad-träningen mest av att balansera. Jag trodde Mikko hade bra balans men tydligen har jag hamnat efter i den träningen. Han kan t.ex. inte hoppa upp/balanser på en betongsugga, men det kommer nog snabbt nu när vi börjat prova :)
Och så får han sitta o ligga på stenar osv.

Ett annat trick som inte går så bra är att han ska hoppa upp mot min hand. Han ställer sig på bakbenen och sätter framtassarna mot min hand, men han hoppar inte. Han kan skjuta ifrån rejält med bakbenen, men de lyfter inte från golvet :P
Det är så sjukt svårt att få Mikko att gå upp i intensitet (att lära honom uthållighet, t.ex. att ligga en längre o längre stund går däremot väldigt lätt). Jag försökte t.o.m. när vi var på agilitytävlingen och han var uppe i varv, men inte ens då hoppade han. Försökte också idag på ailityträningen men det gick inte riktigt heller.
Enda gången vi nästan lyckats är när Kjell kommit hem från jobbet typ 2 min före mig, så att han var ganska uppe i varv men ändå hunnit hälsa färdigt på mig. Så när jag kom hem steg han i aktivitet och när jag då busade upp honom lite till hoppade han för att få tag i leksaken. Men då var han ju nästintill stressad och så skäller han så mycket, och jag vill helst undvika det eftersom vi bor i lägenhet (ännu en anledning att få flytta ifrån detta betonggetto).

1 kommentar:

  1. Kul att det lossnat i slalomet. Är ju perfekt att det är vinter nu så hinner du bygga upp glädjen i lugn och ro och behöver inte stressa för att få till något till nästa tävling. ;)

    SvaraRadera